tisdag 29 juni 2010

Fobier mot religion?

Alla möjligheter att bli drogfri är bra!
Jag blir upprörd när jag läser om angreppet på Gudrun Brunegård (KD) för att hon via sin blogg berättat om människor som blivit drogfria genom LP-stiftelsens arbete och gemenskap. Hon dristar sig till och med att påstå att det är deras nyvunna kristna tro som hjälpt dem att bli drogfria.
Detta oerhörda uttalande måste naturligtvis beivras vilket också görs:
- Att som landstingsråd börja tala om Jesus och frälsning är bedrövligt. Gudrun Brunegård är inne på helt fel väg, säger Jessica Rydell (MP)
Yvonne Hagberg (S) säger att det är fel att lyfta in religionen i den direkta sjukvården.
- Missbruksproblem är en fråga för sjukvården och det finns bra behandlingar, att tro är något annat, säger Yvonne Hagberg.

Som uppvuxen på en alkoholistanstalt, som drevs av min far, kan jag inte annat än bli förbluffad över den kompakta dumhet Jessica Rydell (MP) och Yvonne Hagberg (S) uppvisar. Min fars sammanlagda erfarenhet efter att ett helt liv kämpat mot alkoholens skador var följande: De som hade störst möjlighet att bli nyktra var de som ”drabbades” av en stor omställning i livet. Med detta menade han två saker som han sett. Att alkoholisten blev förälskad i som han sa ”bondens dotter” eller att alkoholisten blev frälst.
Nu får väl även jag bli utsatt för kritik då jag vågar säga att en personlig tro på Gud självklart kan leda till att hela livet förändras! Jag är beredd att ta risken för kritik då jag på nära håll och flera gånger sett hur missbrukare kunnat gå vidare drogfria efter en religiös upplevelse. Men självklart utesluter inte detta andra typer av behandlingar, att påstå det vore ju dumt!
Enligt min mening är det ovanligt dumt att utesluta en behandling bara för att den är ”religiös”, huvudsaken måtte väl ändå vara att personen blir drogfri och kan leva ett bra liv?
Till saken hör också att många socialförvaltningar (även s-styrda?) använder LP-stiftelsen och kan se goda resultat.
Nej, personer som Jessica Rydell och Yvonne Hagberg borde inta en något mer ödmjuk inställning till att livet innehåller mer än det vi kan se, väga och mäta. Det innehåller också en andlig dimension som många upplever varje dag och det ska respekteras inte förlöjligas!
Men det kanske är så att fobier finns även mot religion och andlighet?

1 kommentar:

  1. Ja det känns ju som att var man får bestämma detta själv. Men jag tycker det är läskigt när man blir dömd till typ Anonyma Alkoholister vars metoder grundar sig i kristen tro.

    Sånt måste man kunna välja själv. Jag tror att tron på något högre ÄR väsentligt för att bli frisk. Men det spelar ingen roll om detta högre är Gud, en förälskelse, eller tron på medmänsklighet.

    SvaraRadera