torsdag 22 april 2010

Kvinnorna är modiga, inte jag!

Om en timma (1300) ska jag gestalta Mu Sochua i pjäsen Seven. Mu Sochua är från Kambodja och blev 2005 nominerad till Nobelpriset för sitt arbete mot trafficking och prostitution i Kambodja. Hon har varit minister i ett land totalt dominerat av män. En beundransvärd kvinna som det är en stor ära att få låna ord av.
Igår när jag berättade att jag skulle gestalta en kvinna i en pjäs i riksdagen så blev kommentaren, "vad modig du är"! Det var säkert både uppriktigt och menat som lite beröm men ändå alldeles fel. Det är inte det minsta modigt att i riksdagens Mittpool, i det trygga Sverige, läsa upp texter. Nej, det är inte modigt men det är allas vår skyldighet att bidra till mer jämlikhet och mindre förnedring.
De riktigt modiga, ibland långt utöver vad man kan förstå, är kvinnor runt om i världen som med risk för sitt eget liv kämpar för demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika och unika värde.
Kvinnorna i Seven är modiga, inte jag, jag är bara tacksam för att få vara en liten del i deras fortsatta kamp för en rättvisare och bättre värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar