torsdag 27 maj 2010

Stupstocken var vänsterpropaganda!

Omförsäkringens resultat börja nu kunna ses och analyseras. Låt mig först säga att det inte blev perfekt vid införandet, några människor hamnade fel och fick inte den hjälp de skulle haft. Omförsäkringsreglerna fick förändras och en del väldigt sent. Men syftet att ge människor en ny möjlighet att pröva sin förmåga på arbetsmarknaden har fungerat. Arbetsförmedlingen och försäkringskassan redovisade idag en utvärdering hur det gått för de cirka 15 000 som lämnade försäkringskassan vid årskiftet.
1 700 har gått till arbete. 13 000 har ingått in arbetsförmedlingens arbetslivsintroduktion. 5 000 har återgått till försäkringskassan och resterande cirka 6 000 ingår i arbetsförmedlingens ordinarie program.
Väl värt att notera att samtliga 15 000 varit i sjukförsäkringssystemet under mycket lång tid och då måste ovanstående resultat ses som mycket bra. Framför allt den enskilde har fått nya möjligheter i livet istället för en passiv sjukförsäkring. Detta var också målet med omförsäkringen och rehabiliteringskedjan.
Till sist vill jag citera försäkringsdirektör Svante Borg. "Som en beskrivning över hur Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har jobbat med den grupp människor som hade en bortre tidsgräns, så visar siffrorna nu väldigt tydligt och klart att vi har haft en sömlös övergång mellan de här två systemen, där Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan tillsammans har jobbat med de här människorna. Så jag menar att beteckningen stupstock på vårt arbete är dött, säger Svante Borg."

Kan det tydligare sägas att vänsterpartiernas skrämsel med stupstock inte var sann.

7 kommentarer:

  1. "Vänsterpartiernas skrämsel" var VÄLDIGT sann!

    Vi som "väljer" att försöka komma tillbaka till sjukförsäkringen bollas hit och dit och lever under lång tid med osäkerheten om vi får någon ersättning alls! Inte underligt att så många hellre stannar kvar i aktivitetsstöd och tar av sina senare, vid tillfrisknandet, väl behövda dagar i arbetslöshetsförsäkringen! Endast 605 av de 15000 som avslutat ALI är redo att söka jobb enligt AF. Enligt mitt sätt att se det är det självklart att övriga skall få rehabilitering, möjligen arbetslivsinriktad, men inom sjukförsäkringen!!!

    En månad efter att jag avslutat ALI (som trots tjat och påstötning från min sida endast gav mig 2 möten med handläggare, p g a kö till arbetspsykolog) vet jag fortfarande inte om jag "benådas" av FK eftersom jag långt ifrån hann bli färdigutredd. Min hälsa klarar dock inte av stressen som AFs (och regeringens) lekskola leder till längre!

    Med någon som helst människokännedom borde man förstå att sjuka människor mår mycket sämre av denna otrygghet och osäkerhet som bollandet fram och tillbaka och därmed glapp i ersättningsperioder för med sig!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Som du förstår har jag ingen möjlighet att besvara din personliga situation. Men visst är det både bra och rimligt att man vid fasta tidpunkter får möjlighet att pröva sin möjlighet att komma tillbaka till arbetsmarknaden? Jag är efter att ha talat med och fått rapporter från flera AF/FK att de allra flesta människor upplever rehab.kedjan som positiv och en möjlighet att förändra sitt liv. Jag hoppas att du får rätt och riktig hjälp oavsett om det kan ske genom AF eller FK

    SvaraRadera
  3. Anonym27/5/10

    Du och alla andra som är nyfiken på hur det går för många av de sjuka och skadad som blev eller kommer att bli utförsäkrad kolla sajten:
    http://resurs.ning.com/

    Här finns riktiga fakta och berättelser om sjuka och skadad i dagens sverige.

    SvaraRadera
  4. Anonym27/5/10

    Många inkl mig själv har farit mycket illa pga regerings försämringar i sjukförsäkringar. Visst var det inte bra innan. Men varför om man vill hjälpa sjuka utförsäkrar all oavsett behov av medicinska rehabilitering? Jag kommer aldrig igen rösta på alliansen efter vad ni har gjort!
    Av 17 tusan har 133 börjar jobba. Missförstår mig rätt det är jätte bra för de 133 och jag innerlig hoppas att de orka jobba i fortsättning. Men allt kunde har sköts på ett mer humant sätt.

    SvaraRadera
  5. självklart ska inte sjuka tvingas arbeta men grundtanken nu är att varje liten del arbetsförmåga ska få användas. Sedan skriver anonym att 133 av 17000 börjat arbeta. Jag vet inte varifrån den siffran kommer, i gårdagens redovisning var siffrorna att knappt 2 000 gått ut i arbete av 15 000.
    När det sedan gäller fakta väljer jag att hålla mig till de som är officiella och som går att verifiera, det brukar i längden vara det som håller och går att jämföra över tid

    SvaraRadera
  6. Tack för att du svarar och låter kritiska kommentarer komma till tals (i stor kontrast till hur t ex Ordföranden i Socialförsäkringsutskottet Gunnar Axén (M) hanterar sin blogg)

    Vad gäller att hålla sig till det som är officiellt och går att verifiera kan jag inte låta bli att fundera över vilka siffror som kommit fram om de sjuka hade haft resurser att bekosta en egen undersökning angående ALI...

    Ni som är med och beslutar borde verkligen lyssna mer på de drabbade istället för på dem som redan bekräftar er uppfattning om er egen ofelbarhet. Detta gäller framför allt i allra högsta grad Socialförsäkringsministern Cristina Husmark-Pehrsson.

    SvaraRadera
  7. Den som hamnar fel i systemet ska självklart få den hjälp som behövs. Min poäng är att den nya omförsäkringen ger många möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet och det är bra. Sedan behövs det ständigt en utveckling och anpassning av så stora system

    SvaraRadera