onsdag 9 juni 2010

Stenkastning är alltid fel!

Så har då ett mindre antal ungdomar lyckats med bedriften att uppträda på ett alldeles oacceptabelt sätt i Rinkeby. Stenkastning och hotfulla situationer som innebär att räddningstjänsten inte kan utföra sitt samhällsuppdrag på ett korrekt och ändamålsenligt sätt!
Vet hut, sjufalt hut, ni som ligger bakom dessa dumheter, inse att ni gör fel och skapar nya konfliktsituationer mellan oss som bor i Sverige.
Stenkastning, bråk och olagligheter är alltid fel oavsett varifrån vi ursprungligen kommer eller vilken tro vi anser oss tillhöra. Alla vi som bor i vårt land har att följa och anpassa oss till svensk lag, basta!
Varje gång dessa situationer uppstår får populister och antidemokrater möjligheten att sprida sin propaganda om att invandringen skapar problem och att lösningen är stängda gränser. Detta är tvärtemot vad jag står för, jag vill ha öppna gränser, jag vill att dialogen mellan ursvenskar och nyanlända ska leda till ett bättre och öppnare Sverige för alla.
Jag blir glad när jag kan föra samtal med ledande muslimer i Rinkeby, jag ser och hör att vi i mångt och mycket har likartade grundvärderingar som kan leda Sverige framåt.
Då blir det ytterligt tråkigt att ett litet antal frustrerade ungdomar handlar felaktigt och blir representanter för alla invandrare i propagandan.
Det finns inga ursäkter för felaktigt handlande, det kan möjligen finnas förklaringar i högt utanförskap, dålig skolbakgrund och brist på arbete, men det löses inte genom stenkastning. Vare sig igår, idag eller imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar