tisdag 7 september 2010

Du behöver inte kryssa mig - men rösta på KD!

Så här i brinnande valrörelse kan jag inte låta bli att förundras över dem som lägger hela sin energi på att få egna personliga kryss. Med all respekt men för mig är faktiskt rösten på kristdemokraterna viktigare än krysset på mig. Självklart vill jag bli återvald men det är inte det allra viktigaste. Om jag ska rangordna viktigheten så blir det följande. Först rösten på kristdemokraterna så att vi blir näst största parti i Alliansen. Som nummer två kommer att Alliansen tillsammans får så många röster att det blir en majoritetsregering. Det tredje är att SD inte kommer in i riksdagen. Som fjärde punkt kommer krysset på mig som person.
Nu tänker nog någon att jag blivit konstig(are) men detta är faktiskt sant. Jag engagerade mig i partiet för ideologins skull och tron att Sverige blir ett bättre land att leva i med ett starkt kristdemokratiskt inflytande. Som många vet så lämnade jag politiken efter valet 2006 och gick över till en VD-tjänst. När sedan Alf Svensson blev invald i EU-parlamentet så tog jag mitt ansvar och trädde in i Sveriges Riksdag. Det har varit fantastiskt lärorikt och roligt, jag har fått enormt stort förtroende från partiet genom att utses till talesperson i för partiet viktiga frågor som integration, medicinsk etik, socialtjänsten samt hbtq. Men, och det är viktigt, jag har hela tiden arbetat för att partiet ska utvecklas och få än större förtroende bland Sveriges medborgare. Jag är medveten om att partiet är större och viktigare än jag som enskild individ och därför pratar jag alltid om partiet och politiken och mycket sällan om mig själv.
Det finns en uppenbar risk att personvalet och jagandet efter kryss skymmer både parti och uppdrag. Istället för att samla nya röster till partiet slåss man om de man redan har. Ett sådant beteende leder inte till utveckling och bra valresultat utan till tjuvnyp och egenintresse framför partiintresse.
Nu hoppas jag att vi alla tillsammans arbetar för ett valresultat som ger en Alliansregering med stort kristdemokratiskt inflytande!

2 kommentarer:

  1. Anonym7/9/10

    Att folk satsar på personvalet är bra, det kompletterar det vanliga arbetet och man personifierar politiken.

    SvaraRadera
  2. håller absolut med om det är ett komplement, det jag tycker mig se är att personvalet blir huvudsak och till och med den enda saken!

    SvaraRadera