torsdag 9 september 2010

Nu är allt uppåt..och neråt!

Att spränga gränser är viktigt för alla och jag känner att jag fått göra det på flera sätt senaste dagarna. Låt mig börja med en redovisning av mitt "hälsoval". Som ni kanske kommer ihåg så vägde jag 96.6 kg när jag började idag på morgonen stannade vågen på 92,2 kg! Jag har minskat 4,4 kg! Jag har gjort det genom att äta något mindre och sundare (frukost varje morgon!) och rört mig ordentligt minst en gång/dag. Jag är nöjd så här långt.

Ännu viktigare är att hjälpa människor att spränga sina gränser och fördomar mot kristdemokraterna. Jag tror vi börjar göra det nu. Igår var jag på Rönnegymnasiet i Ängelholm, fem presentationer och en debatt.
Ett bra sätt att nå människor och fånga deras uppmärksamhet är berättelser. Jag började varje presentation så här
"1964 började jag första klass och en av de första dagarna kom det fram en grabb till mig och sa att jag inte hade någon mamma! Jag sa att det har jag visst men han envisades och sa att jag inte hade det. Det slutade med ett stort slagsmål och vi blev inkallade till studierektorn och fick anmärkning med hem. Lite skamsen och med lätt darrande ben gick jag hem till mamma för att visa upp anmärkningen. Men jag var stolt för jag hade ju trots allt försvarat henne! När jag berättade vad som hänt så tittade hon på mig och sa - Jag är inte din riktiga mamma, du är fosterbarn hos oss! Det var första gången jag fattade att jag var fosterbarn och det var början på många års slagsmål för att ta min plats i gemenskapen"
Den inledningen gör att eleverna lyssnar, plötsligt är jag inte bara riksdagsledamot och politiker utan jag är en person med erfarenheter precis som alla andra. Sedan har jag en större trovärdighet när jag talar om att jag är politiker för att ge dem en röst som inte har någon själva. Då blir jag trovärdig när jag talar om missbrukarna, barnen med ångestklump i magen och om alla de som är ensamma och övergivna. Då blir mitt tal om personalism, att alla är individer men beroende av små gemenskaper som familj, vänner och skolkompisar, en självklarhet. Då förstår alla varför jag på fullt allvar står för att familjen är den viktigaste gemenskapen i samhället.

Alla vi politiker har en historia som lett oss fram till engagemang i kristdemokraterna, berätta den! Väljarna vill höra just din historia och de får något att relatera till och inte bara fina slagord om skatter, ekonomi, bidrag och så vidare! Vi kristdemokrater har politiken för ett mänskligare Sverige men vi måste också våga visa vår egen mänsklighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar