onsdag 28 oktober 2009

Nya medlemmar - alltid lika roligt!

Idag har jag ägnat några timmar åt att laga lite mat (recept längst ner) för att få bjuda ett gäng nya medlemmar på mat ikväll (vi blir nog uppåt 20 st). Jag tror att det är viktigt att vi hela tiden försöker vara öppna och tillgängliga så att nya personer vågar komma till oss. Jag vet att det finns lite högre tröskel till vårt parti än till andra men det är mer en psykologisk spärr än en reell. Varje dag måste vi fråga oss själva vad det är som gör att personer tror att de måste vara på ett speciellt sätt för att vara med i kristdemokraterna och sedan göra det lättare för dem.
Innan idag var jag på väg att handla (maten jag skulle laga) och blev hejdad av en dam utanför affären. Hon ville att jag skulle skriva under en protestlista mot den orättvisa beskattningen av pensionärer. Att det sker just idag när (S)-kongressen påbörjas är självklart ingen tillfällighet, läste i media att Mona lovat att minska gapet i skatt mellan de som arbetar och de som har pension.
MÄRKLIGT att det tas som en nyhet, vi kristdemokrater drev igenom detta redan i budgeten för 2010, då minskar skillnaden! Men jag uppfattar att damen utanför affären tror att hon förlorat på regeringes politik när hon i själva verket vunnit!Ingen regering har tillfört pensionärerna så mycket mer resurser som den nuvarande, men det som man uppfattar som orättvist är att de som arbetar fått ännu större skattesänkningar. Men det kan väl inte vara så att delad "fattigdom" upplevs som bättre än när alla får mer?
Så till receptet
Det blir en "risröra" modell egen.
1. koka ris enligt förpackningen men tillsätt lite kalv eller hönsbuljong i vattnet.
2. knaperstek bacon (1 pkt till 4 personer)
3. stek köttfärs (ca 75g/person)
4. skär purjolök och vanlig gul lök fint och stek i svag värme.(1 purjo och 1/2 gul till 4 pers)
5. blanda allt ovanstående i en stor skål
6. tillsätt svamp, antingen blandsvamp eller kantarell/Karl-Johan efter behag.
7. lägg allt i en braspanna och värm i ugn direkt före servering.
8. toppa med några kräftstjärtar och grovt riven parmesanost och servera en god grönsallad och bröd till.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar