torsdag 22 oktober 2009

Svårt att finna alla rutiner i riksdagen

Efter att ha varit i riksdagen under ett antal veckor så börjar rutinerna infinna sig. Men det är inte helt lätt att förstå hur allt fungerar. Bara detta att följa med och veta när man ska trycka på knapparna i kammaren kan fortfarande få mig att småsvettas lite grann. Man kan tycka att det inte borde vara så svårt, det är trots allt bara tre knappar att välja mellan. Jag menar hur svårt kan det vara att välja JA, NEJ eller AVSTÅR? Men det är inte själva tryckningen som är problemet. Problemet är minst tvådelat. För det första att läsa ut om det är ja, nej eller avstå och det är inte helt enkelt. Sedan ska man också hinna uppfatta NÄR det är dags att trycka, upplysningen från talmansbänken är proffsig och utmärkt, men det går fort så det gäller att hänga med. Trots allt har jag hittills lyckats hitta rätt knapp och för detta får jag rikta ett stort tack till mina bänkkamrater Ylva och Christer som snällt förklarat hur det går till, som sagt tack för hjälpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar