lördag 2 januari 2010

Så mycket okunskap!

Sitter och gör de sista redigeringarna med integrationsrapporten som ska vara klar för tryck i början av januari. Jämsides läser jag KD-bloggar och kom då in på Peter Soilanders blogginlägg om att "sluta åka som en miljöpartist". Som vanligt ett tänkvärt inlägg. Mer bekymrad blir jag när man läser kommentarer från signaturen Sten som tydligen tror mer än vet om hur invandringen ser ut till Sverige. Jag har försökt att ställa några relevanta frågor som ni kan se i kommnetarerna. Nu är Sten en försynt människa och går inte på i alla ullstrumpor samtidigt, men vi kommer att möta betydligt hårdare invandrardebatter detta valår så det gäller att vi alla blir väl pålästa.
Min uppfattning är att eftersom de flesta medborgare inte har någon djupare kunskap om hur många, varifrån och varför människor söker sig till Sverige så är det lätt, för dem som vill, att både överdriva och fara med osanning och ändå bli trodda! Men det behövs inte så mycket för att vinna tillbaka människor som trott på en skröna eller en osanning. Det räcker helt enkelt att berätta sanningen, väl underbyggd med fakta och forskning.
Jag kommer att fortsätta mitt arbete med integrationsfrågor under hela valrörelsen för jag tror att det blir en fråga som kommer upp mer än vid enstaka tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar