onsdag 16 december 2009

Min första debatt!

Ska man nu ta sin första debatt så är det lika bra att göra det ordentligt! Jag fick förtroendet att hantera sjukförsäkringsfrågan när arbetsmarknadsutskottet hade sin stora debatt. Jag har ägnat rätt många timmar åt att försöka förstå hur både de gamla som de nya systemen fungerar. Det har som ni märkt varit en otrolig debatt i media där journalisterna blivit påhejade och matade av det rödgröna alternativet. Många oroliga människor har trätt fram och visat sin ångest inför det som komma skall. Nu är inte detta sanningen, ingen lämnas oförsäkrad, ingen får gå från hus och hem, i vart fall inte på grund av det nya försäkringssystemet. Jag ska under morgondagen försöka skriva om mitt anförande till en artikel som kanske kan hjälpa någon att ta debatten. Kort sammanfattat syftar reformen till att ge dem som varit sjukskrivna/tidsbestämt förtidspensionerade längre tid än 2,5 år en möjlighet att pröva sin arbetsförmåga inom Arbetsförmedlingens introduktionsprogram. Programmet är individuellt och kan leda fram till flera olika åtgärder, allt ifrån att man kan återgå till arbetslivet till att man bedöms behöva en icke tidsbestämd förtidspension. De flesta, min bedömning, kommer att få en något bättre ekonomi under introduktionstiden. Vill du veta mer så kan du se mitt inlägg på följande länk http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx
Jag erkänner gärna att de första minuterna i talarstolen var nervösa, jag blev torr i munnen vilket jag inte blivit på många, många år och debatter. Men sedan lättade det och jag tyckte nog att jag kom igång efter hand och därmed var "jungfrutalet" avklarat.

2 kommentarer: