torsdag 4 mars 2010

Hägglund lovar en Lex Victor - fantastiskt bra!

Vid dagen frågestund i riksdagen ställde jag följande fråga till socialminister Göran Hägglund (KD).

"Sofie Karlssons son Victor dog 19 månader gammal i cancer, kammarrätten anser att hennes sjukpenning ska dras in för att hon inte skrev in sig hos Arbetsförmedlingen dagen efter sonens död.


Jag har som präst varit med föräldrar som mist sitt barn. Jag kan ana mig till hur ofattbart det är att ens barn har dött!
Jag kan garantera socialministern att ingen, jag menar ingen, förälder i den situationen ägnar en tanke åt huruvida man ska anmäla sig hos Arbetsförmedlingen nästa dag!
Jag, socialministern och alla andra ska göra allt som går för att stödja och underlätta för föräldrar som mist sitt barn.

Min fråga till socialministern är när ska nu gällande lagstiftning ändras och bli både mänsklig och moralisk?"

Göran Hägglund svarar att han och Alliansen helt delar min uppfattning, det kan aldrig vara rimligt och mänskligt att föräldrar ska behöva komma ihåg administrativa saker i samband med sitt barns död.Göran Hägglund vill införa två veckors ersättning för båda föräldrarna i samband med barns död. Ett lämpligt namn på den nya lagen vore Lex Victor, enligt socialministern.

Jag är stolt över att vår partiledare fått med sig Alliansen och nu kan visa upp en moralisk och medmänsklig lagstiftning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar