onsdag 31 mars 2010

Ska politiker tolka teologiska frågor?

Jag har varit aktiv kristdemokrat sedan 1991 och följt partiets utveckling från mer konfessionellt till att idag vara ett politiskt parti grundat på kristna och västerländska värderingar. Man kunde ju tro att kristdemokraterna skulle uppfattas som ett politiskt parti, och endast det, men icke! Många gånger får jag besvara frågan varför man måste vara kristen för att vara med i partiet. Svaret varje gång är att enda kravet är att man delar partiets värderingar, ingen frågar efter vilken religion, tro eller världsåskådning du har. Men det återkommer hela tiden och idag på ett mer oväntat sätt!
Kristianstadsbladet ger en möjlighet för läsarna att ringa in sina synpunkter och frågor till Jourhavande reporter, allmänt kallas detta för gnällspalten;-) Idag på förmiddagen blev jag uppringd av en reporter som fått en fråga från en läsare. Läsaren undrade hur jag som kristdemokratisk riksdagsman trodde att Jesus skulle sett på möjligheten till arbetsdelning om han levt idag. Först blev jag lite ställd men sedan lite full i skratt. Menade läsaren verkligen att jag som politiker skulle ge mig på att kommentera teologiska frågor? Mitt svar blev att jag som politiker självklart inte ger teologiska kommentarer. Däremot tycker jag som politiker att arbetsdelning är helt fel väg. Dels är verkligheten den att fler behöver arbeta mer för att vi ska klara välfärden. Den andra missuppfattningen är att man utgår från att kakan en gång är bakad och inte kan växa mer. Min uppfattning är att både efterfrågan och utbud kan öka och då kommer alla att behövas i arbete. Men någon teologisk kommentar avser jag inte att avge i politiska frågor.

1 kommentar:

  1. Ja,du. Man kan undra varför det är en så seglivad uppfattning bland väljare. Alltså att vi Kristdemokrater förväntas komma med teologiska tolkningar. Men när man ser vissa KD-bloggar så förstår man ju varför det är så. Nyligen skrev en toppkandidat: "Påskens budskap- kan vi lita på Bibeln". Politik- knappast. Teologi-förmodligen. Ja det finns tyvärr fler exempel. Om inte ledande företrädare själva förmår göra distinktionen mellan politik och teologi kan vi knappast förvänta oss att folkflertalet ska lyckas. Suck.

    SvaraRadera