tisdag 17 augusti 2010

Barn behöver båda föräldrarna!

Jag var deltagare i en debatt arrangerad av Pappa-barn gruppen i Kristianstad igår. Många av frågorna handlade om hur svårt det kan vara för en pappa att få vårdnad av sitt barn. Genom en lagändring 2006 blev det lättare att ansöka om enskild vårdnad och detta har också använts i ökande takt. Vissa tingsrätter har i 100% av domarna dömt till kvinnans fördel. Frågan man kan ställa sig är om detta är rimligt och verkligen bygger på fakta. Jag inser att domstolarna har en synnerligen svår uppgift när de ska döma i vårdnadstvister. Därför måste det finnas rejäla och väl underbyggda utredningar från socialförvaltningen. För att säkerställa detta för framtiden behövs enligt min mening en översyn av utbildning och fortbildning för de grupper som har att handha dessa synnerligen svåra och viktiga grupper. Jag tror inte något annat än att samtliga inblandade utredare vill barnets bästa men det finns alltid en risk att värderingar och uppfattningar fastnar. För att få ett än mer rättssäkert samhälle krävs både forskning och utbildning. Jag tror inte det behövs någon lagändring däremot kanske en förändring i tillämpningen.
En annan fråga som jag vill ta med mig i mitt fortsatta arbete är varför män i samboförhållande efter fastslaget faderskap inte med automatik blir vårdnashavare. Här behöver jag mer kunskap och avser att under hösten skaffa mig den.
Till sist ett tack till arrangörerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar