söndag 29 augusti 2010

Vindkraft på rätt ställe!

Vindkraft är bra om den byggs på rätt ställen, det var mitt huvudtema vid dagens konsert mot felplacerade vindkraftverk. Alla vet vi att förnyelsebar energi måste utökas men samtidigt uppstår en mängd olika konflikter och det är detta vi måste fundera vidare på. Läs gärna mitt tal och kommentera.

Knutstorps Borg, 2010-08-29
Tal vid konsert mot felplacerade vindkraftverk. (cirka 6-700 personer)

Att idag få stå inför så många engagerade människor känns stort och krävande.
Jag vet hur mycket många av er satsat på denna fråga om vindkraft.
Jag vet att många vet mycket mer än jag om både tekniken, el-certifikaten och enskilda anläggningars påverkan av både natur och miljö.
Just i vår del av landet finns det få saker som senaste åren skapat så mycket diskussion, debatt och upprörda känslor som just etablering av vindkraft. Det är inte så underligt eftersom hela vår jord febrilt letar efter ersättning till fossila bränslen och då tenderar varje ny lösning att bli saliggörande och det finns en uppenbar risk att endast fördelarna framhävs medan man bortser eller negligerar nackdelarna.
För att ingen ska missförstå mig så tillhör jag dem som tror att vindkraft på rätt ställe kan vara en del av vår framtida energiförsörjning. Med rätt placering menar jag redan störda områden som längs vägar, industriområden och kanske till havs där det är möjligt.
Fel placering är när vindkraftverken slår sönder människors livsmiljö och livsrum.
Fel blir det när de få tysta områdena i södra Sverige exploateras.
Fel blir det när ekonomiska intressen får styra över miljö, natur och människovärden!
Jag kan väl, så här inom dessa fyra väggar, säga att det finns frågor man gärna får lyfta och prata om i politiska kretsar, men det finns också frågor som man helst inte ska lyfta.
Vindkraften tenderar att bli en sådan fråga man inte ska lyfta, helst inte ha åsikter om.
För vindkraft är bra!
Vindkraft kommer att lösa vårt framtida energibehov.
Vindkraft är grön energi.
Vindkraft är så bra att om du tycker annorlunda så har du fel!
Personligen blir jag alltid oroad när en fråga får den statusen att den inte får/kan pratas om. Det påminner alldeles för mycket om den gamla sagan där bara det lilla barnet vågade säga att kejsaren var naken. Därmed inte sagt att vindkraften är naken men det är dags att göra en ordentlig genomlysning av både effektiviteten, ekonomin och tillståndsgivningen.
Jag har mångårig erfarenhet av politiskt arbete på kommunal nivå. Jag har ett otal gånger hört det kommunala självstyret hyllas i högtidstal runt om i vårt land. När jag var ordförande för svenska kommunförbundets demokratiberedning reste vi runt och talade om det kommunala självstyret inte bara i Sverige utan även utomlands. Med rätta var vi stolta. Att hävda subsidiaritetsprincipen, dvs. att beslut ska fattas på lägsta möjliga effektiva nivå, är riktigt.
Döm då om min förvåning när miljöminister Andreas Carlgren i flera intervjuer säger att om inte kommunerna ”gör rätt” (det vill säga säger ja) när det gäller tillståndsgivning för vindkraftverk så kan han tänka sig att ändra lagen så det kommunala vetot tas bort. Det är inte ofta jag går i delo med min regering och dess ministrar, men här har Andreas Carlgren fel och jag ska i alla lägen göra allt vad jag kan för att försvara den kommunala rätten att fatta beslut inom sina gränser.
Jag anser att det vore mycket välkommet med en statlig utredning om vår elproduktion med fokus på vindkraftsutbyggnadens konsekvenser i ett brett samhällsperspektiv innehållande miljö, natur, människor, ekonomi, elexport, el-certifikat och allt annat som kan tänkas påverkas.
Om jag får förtroendet att fortsätta i riksdagen kommer jag att både motionera om och framför allt påverka i mitt parti för att få en sådan utredning till stånd så fort som möjligt.

4 kommentarer:

  1. Anonym29/8/10

    Så kolosalt bra, att jag köper vartenda ord, men tillägger att Carlgren har fel i fler fråågor än denna med vindkraft.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra, ett ställe där man inte ska bygga är där Stena nu vill det - i Lekebergs kommun. Dina partibröder kan du väl ta i örat?

    SvaraRadera
  3. Anonym30/8/10

    Ett större självskadebeteende för landet än vindkraftutbyggnaden har landet inte skådat!

    SvaraRadera
  4. Arne Lövgren30/8/10

    Hur är det möjligt?...
    ...att anta EU's största minskning av växthusgaser och samtidigt satsa på grannländernas åtaganden genom elexport från stor uppbyggnad av vindkraftverk!
    Detta orsakar stora utsläppsökningar i landet som kräver ytterligare reduktionsåtgärder.
    Andra nationella miljömålskonflikter uppstår också från uppbyggnad och produktion.
    Hur motiveras denna satsning?

    SvaraRadera