onsdag 25 augusti 2010

Från fosterunge till riksdagsbänk 15!

Har idag släppt min personvalsfolder. Det är min livsberättelse om varför det blev politik,KD och vilka som är mina frågor!









Från fosterunge till riksdagsbänk 15.


Jag är en fosterunge som växte upp på en alkoholistanstalt i Småland. ”Supgubbarna” var mina första kompisar, fantastiska människor men med sjukdomen att dricka för mycket!
Jag var fosterunge men för ”gubbarna” var jag mer som det egna barn de aldrig fick träffa. Vilken kärlek de gav mig!
Detta har påverkat mig att se alla människor som unika och förstå att vi alla är ofullkomliga!
Jag var fosterunge, en sådan som ingen ville eller kunde ta hand om. Det var tufft att växa upp som sådan, det var slagsmål och utstötthet varje dag. Men allt som inte dödar härdar sägs det och jag lever – och kämpar för dem som idag är utanför och inte riktigt räcker till.
Jag blev pappa när jag var 21 och var fyrabarnspappa vid 25. Naturligtvis en följd av min egen längtan att vara önskad och älskad. Något finare än en familj finns inte – oavsett hur den ser ut! Föräldrar vet bättre än politiker hur de vill forma sina egna liv.
Jag blev präst och fick bl.a. följa människor sista delen av livet. Självklart arbetar jag för god vård och omsorg – hela livet ut har vi fullt och okränkbart människovärde, oavsett våra förmågor!
Jag var kommunpolitiker under 17 år. Det kommunala självstyret är en viktig del av samhället. Jag kan också kalla det för subsidiaritet, beslut ska fattas på lägsta möjliga effektiva nivå. Det den enskilde, familjen, grannskapet, kommunen kan besluta om ska de få göra.
Jag bröt blockpolitiken 2003 för att få ordning på ekonomi och en stabil majoritet i fullmäktige. Resultatet var ok men priset för högt. Jag kommer aldrig mer att gå över blockgränsen!
Blev VD för Renhållningen i Kristianstad och trivdes med den raka stilen. Miljöfrågorna, inte minst biogasutveckling, är avgörande för framtiden!
Efterträdde Alf Svensson på riksdagsbänk nr 15. Har förtroendet att vara kristdemokraternas talesperson i medicinsk etik, socialtjänstfrågor, integration samt HBTQ-frågor. Områdena har det gemensamt att det finns svaga och utsatta personer som behöver hjälp ibland.
Mer DU – mindre politik!
Du ska få bestämma mer över din vardag och ditt liv. Du vet bättre än jag, eller andra politiker, hur du vill leva, arbeta och semestra. Eller vilken barnomsorg, skola och äldreomsorg som passar just dig och er. Skatterna ska minskas för det är dina pengar som du ska få använda som du vill.
Det är Du som ska välja och du ska även få välja fel ibland!
Med min bakgrund är det självklart att vi ska ha ett gemensamt trygghetssystem, välfärdens kärna, som garanterar att Du inte hamnar på bar backe eller inte får hjälp. Därför arbetar jag för en obligatorisk A-kassa av samma typ som sjukförsäkringen. Välfärdens kärna ska vi betala tillsammans med våra skatter. Det är solidaritet!

Kanske ett lite annorlunda grepp att presentera sin politik på men jag är övertygad om att våra livserfarenheter präglar vår politiska vilja. Jag vet att det finns många bland verklighetens folk som kan känna igen sig i det jag berättar och så ska det vara. Vi politiker både är och ska vara som vanliga människor, med förtjänster men också brister.

2 kommentarer:

  1. Denna förbannade stupstocksregel i sjukförsäkringen

    Från den lilla människa (Aftonbladet)
    Min barndomsväns mamma tog livet av sig häromåret. Hon mådde inte bra efter alla dessa tvister som hon hade med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att göra. Hon hoppade ner framför ett tåg. Tårarna strilar nedför kinden när jag skriver detta. Nu kanske några kan förstå vad Alliansen har skapat?! Jag vill heller inte leva i detta Ta från de fattiga och ge till de rika. Jag önskar jag var Robin Hood, men det är jag inte.
    En stackare som blev drabbad av stupstocksregeln i sjukförsäkringen

    Fakta mer än 50 000 kommer att bli utförsäkrade med en besparing på 22 miljarder
    Så slutsatsen blir att alliansen gör allt för att sänka skatten för de rika på andras olycka, en som dagligen hjälper dessa människor och ser konsekvensen

    SvaraRadera
  2. Du skriver:
    Något finare än en familj finns inte - oavsett hur den ser ut! Föräldrar vet bättre än politiker hur de vill forma sina egna liv.

    För länge sedan, på den tiden då Stefan Attefall var chefredaktör på tidningen Kristdemokraten skrev jag en artikel om partiets syn på familjen, som haltade betänkligt om man jämförde med hur verkligheten såg ut. Jag jämförde partiets familjepolitik med Elsa Beskows rara värld där alla barn hade det så bra som barn överhuvudtaget kunde ha det.

    När jag läser din definition av familjen blir jag rätt förvånad, eftersom synen på familjen i partiet är bestående, på gott och ont, trots att de så kallade dysfunktionella familjerna bara blir fler och mer och med dysfunktionella. Eftersom jag har jobbat med destruktiva ungdomsgäng tar jag modet att jag har sett alltför många familjekonstellationer än den rara kristdemokratiska. Värst av allt är att dessa familjer ökar i antal med en hastighet som förfärar.

    För övrigt kan du hälsa Inger Davidsson från mig och kanske läsa lite om Tompa
    http://sniffaren.wordpress.com/2009/11/22/tompa/

    Med vänlig hälsning
    MAX (©) HOBSTIG

    SvaraRadera