torsdag 5 november 2009

Debuten avklarad!

Idag begick jag min debut i kammaren genom att ställa fråga till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.(FP)Jag erkänner utan att tveka att det var nervöst, att lilla jag skulle ta ordet i Sveriges riksdag! Men som vanligt är det ju inte budbäraren som är det viktiga utan budskapet. Jag ställde följande frågor:
1. Enligt uppgift för Diskrimineringsombudsmannen talan mot Försäkringskassan i 18 fall gällande gravida som nekats sjukpenning.
Fyra av fallen har i dagarna lett till fällande dom. Försäkringskassan har, enligt tingsrätten, diskriminerat gravida.
Vilka åtgärder överväger ministern att vidta med anledning av de uppmärksammade domsluten?
2. Att försäkringskassan måste vidta omedelbara åtgärder för att undanröja diskriminerande bedömningar är odiskutabelt.
Jag anser dock att det krävs ytterligare åtgärder för att kvinnor ska kunna känna trygghet i väntans tider. Kristdemokraterna har länge föreslagit att det införs en generell graviditetspeng i slutet av graviditeten, något som stöds av Försäkringskassan.
Skulle ministern kunna tänkas verka för ett sådant förslag?
Svaret var väl något svävande, det verkade inte riktigt som ministern förstod vad jag frågade efter, jag kanske var otydlig, det får var och en bedöma själv.
Det som dock är lite oroväckande är ministerns svar på fråga två om hon ville verka för en regeländring som ska ge gravida möjlighet att få vara hemma från jobbet utan att behöva använda föräldrapenningen i förtid. På detta svarade ministern att hon tyckte att dagens system är bra. Min uppfattning är att det inte alls är bra. Kristdemokraternas förslag om en graviditetspeng som kan användas sista månaden av graviditeten är framåtsyftande och ökar jämställdheten. Här får vi fortsätta jobba så att framtidens gravida får bättre villkor. På något sätt kändes det rätt att få ställa en familjefråga som första fråga, för det var ju familjefrågan som en gång avgjorde mitt partival!
Imorgon bär det iväg norrut, ända till Norsjö i västerbotten. Jag ska vara talare på deras distriktsstämma och prata om integration, invandring och andra viktiga saker. Om allt fungerar som det ska så hoppas jag kunna blogga lite även imorgon.

1 kommentar:

  1. Fint att debuten är avklarad, räknar med många fler framträdanden framöver!
    Tilläggas kan ju att frågorna var klart bättre än svaren.

    SvaraRadera