måndag 23 november 2009

Adoption eller familjehem?

Idag finns det en artikel i SVD som problematiserar adoption relativt familjehem. Eftersom jag har två anledningar att fundera över denna fråga, dels är jag själv adopterad, dels är jag partiets talesperson i individ- och familjefrågor, så läser jag artiklarna med intresse. Självklart finns det förnuftiga skäl åt båda håll och jag tror inte att det behöver vara det ena eller andra. Låt varje situation och levnadsöde vara unikt och hanteras för sig.
Min egen erfarenhet som fosterbarn (motsvarande dagens familjehem)är att det skulle varit tryggare att vara adopterad redan under uppväxtåren. Jag valde själv att bli adopterad när jag fyllde 18 år. Men skulle något hänt mina "föräldrar" under min uppväxt skulle jag varit mer utsatt än om jag varit adopterad.
Under min tid som v ordf. i socialnämnden i Kristianstad fick jag inblick i vilket fantastiskt arbete som utförs i familjehem. Senast förra helgen blev jag åter påmind om familjehemmens stora betydelse då Blekinges kristdemokrater delade ut vitsippspris till just ett familjehem.
Sammanfattningsvis så kommer jag att fundera vidare på denna frågeställning för att återkomma med en mer bestämd uppfattning. Hjälp gärna till genom att skicka en kommentar med hur ni ser på frågan.
Till slut kan den som är intresserad läsa en stor artikel om mitt arbete i riksdagen via http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091123/KRISTIANSTAD/711239895/1338/&/Anefur-borjar-fa-koll

1 kommentar:

  1. Angelägen fråga, med lite olika perspektiv. Tycker det finns skäl att i flera fall välja adoptuionsmöjlighet för familjehem, även om det inte finns ett glasklart svar. Men - tryggheten för barnen borde rimligtvis öka med adoptionsvägen.

    Givetvis är de flesta Familjehem mkt bra, men kraven är högre för att bli "godkänd" som Adotivföräldrar. Vilket stärker trygghten för barn

    SvaraRadera