lördag 14 november 2009

Integration engagerar!

Idag har jag fått presentera integrationspolitik både i Hällevik och Kristianstad. I Hällevik mötte jag en grupp glada och positiva blekingebor på distriksstämma. Reaktionerna på föredraget upplevde jag som genomgående positiva, efteråt kom det fram en kvinna och sa till mig att detta var precis det hon tyckt länge och väntat på. Föredraget avslutades med en mängd relevanta frågor. Nu har jag presenterat integrationspolitiken i Malmö, Umeå och Blekinge med bifall och bra resultat. En extra eloge till att Simon från tidningen Kristdemokraten tagit sig till Hällevik för att höra om integration och spänt vänta på utdelandet av Vitsippepris som mycket välförtjänt gick till Michael och ?? (jag är så dålig på namn, ursäkta mig!) som sedan många år arbetat som familjehem. Tänk så mycket gott ett familjehem kan bistå med i en jobbig fas i livet. Familjehemsfamiljer tillhör definitivt samhällets hjältar, väl värda ett vitsippepris!
Efter Hällevik var det tillbaka till Kristianstad där KDU har samling. Ett 50-tal KDU:are från hela Sverige ville höra om jag hade något att tillföra. För mig personligen var det lite nostalgi att ännu en gång få stå kommunfullmäktiges talarstol. en plats där jag talat under 17 år.
När det gäller ungdomar så är deras reaktioner både snabbare och ärligare än hos oss vuxna. Det kändes fantastiskt roligt med både applåder och kommentarer. Speciellt tjejen som mitt under föredraget spontant utbrast "precis så tycker jag också" då känns det som vi är på rätt väg.
Om några veckor hoppas jag att vi kan publicera en rapport och en faktalista/frågor och svar om integration.
Fram till dess ett tack till Mattias värmande välkomstord till KDU, nu tar jag helg och lagar lite mat.
Idag blir det
Bakad potatis med strimlat kött och grönsaksröra, ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar