onsdag 4 november 2009

Hushållsavfall, utkvittning och det behövs en graviditetspeng!

Fyra kvinnor fick i domstol rätt mot Försäkringskassan, de skulle fått vara sjukskrivna under graviditetens sista del. Så långt allt väl men man ska inte behöva gå till domstol för att få rätt i en sådan basal fråga. Kristdemokraterna har ett alldeles utmärkt förslag om en graviditetspeng som kan användas i slutet av graviditeten, hoppas att det kan genomföras snarast.
I riksdagen lär man sig något nytt nästan varje dag, just nu är jag utkvittad för första gången. Utkvittning används för att styrkeförhållandet mellan majoritet och opposition ska bibehållas när någon eller några ledamöter ej är närvarande. Idag har alltså någon/några från det rödgröna laget valt att inte närvara i kammarens votering och för balansens skull blev jag utkvittad. Utkvittning är stundom underlag för artiklar i media så jag vill med detta bara förekomma och konstatera att jag är på plats i Stockholm men inte röstar idag.
Min dag började med ett frukostmöte tillsammans med Avfall Sverige, Svenska Kommun- och landstingsförbundet samt inbjudna riksdagsledamöter. Vi hade ett kreativt samtal om hur framtidens insamling av hushållsavfall ska kunna gå till. Orsaken är en rapport som vill förändra det kommunal monopolet av insamling av hushållsavfall. Sammantaget var nog de flesta överens om att frågan är så pass omfattande att den förtjänar att hanteras i ett större sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar