fredag 27 november 2009

Sänk inte försörjningsstödet! och inbjudningar

Försörjningsstödet får inte sänkas!

Riksnormen som styr storleken på försörjningsbidrag grundas på utvecklingen av KPI. Det innebär att förändringen av KPI ska fåfullt genomslag när det gäller hur mycket pengar den enskilde får i försörjningsstöd.
KPI:s utveckling under senaste året har varit negativ, -1,6%. Följer man då principen så ska försörjningsstödet sänkas med 1,6%.
Detta vore orättfärdigt! De som redan har stora bekymmer ska inte behöva få ytterligare åtstramningar. Jag anser att försörjningsstödsnivån ska ”frysas” på samma nivå som år 2009.
Detta kan jämföras med hur majoriteten hanterade den så kallade ”bromsen” i pensionssystemet. När den allmänna utvecklingen visade att pensionerna skulle sänkas vidtog majoriteten åtgärder så att ”bromsens” verkan minimerades.
Vi kristdemokrater arbetar för att de mest utsatta ska ha ett bra skydd. De som av olika anledningar uppbär försörjningsstöd ska inte drabbas negativt av samhällsutvecklingen.
Att genomföra en ”frysning” innebär också att kommunerna som praktiskt hanterar försörjningsstödet, inte får några problem med ändrade rutiner och utbetalningar.

Nu till något helt annat som man säger. Jag måste bara få tacka alla avdelningar och distrikt runt om i Sverige som skickar inbjudningar och vill att jag ska komma och tala integration. Jag lovar att göra allt jag kan för att kunna komma till er alla. Integrationsfrågorna är viktiga, värderingsmässigt våra samt aktuella. Vi fortsätter oförbrutet arbetet med vår rapport, idag har jag läst BRÅ 2005:17 om invandrares brottslighet och detta kommer få genomslag i rapporten.
Igår hade jag förmånen att få ha ett längre samtal med professor Marie Demker om integrationsfrågor, mycket intressant och lärorikt. Tack till David och Rebecca som fixat det praktiska och framförallt stort tack till Marie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar