måndag 9 november 2009

Mot Stockholm 20 efter att muren föll!

Måndag eftermiddag har blivit restid för mig. Jag har förstått att många istället reser till riksdagen på tisdag morgon, men det innebär att jag måste resa cirka kl 0530, vilket är vidrigt tidigt. Genom att resa måndag eftermiddag får jag möjlighet att ta ett pass i gymet och vakna utvilad och glad på tisdag morgon. Dock är det ju så att vissa måndagskvällar har vi aktiviteter i distriktet på olika sätt och då blir det istället arla tisdag som gäller.
Läser i en kvällstidning ett reportage om att Astrid Lindgren självklart inte skulle haft något med SD att göra. Det är bara att instämma, Astrid Lindgren stod alltid på det rätta och godas sida vilket omöjliggör samröre med SD, vare sig i sin gamla eller nya form.
Med tanke på totalitära politiska system så kan jag känna en otrolig glädje över att det är 20 år sedan muren i Berlin föll. Då blev världen mycket friare och bättre. Vi får inte glömma bort den kommunistiska diktaturen och dess gräsliga brott mot mänskligheten. Ibland verkar det som kommunismen blivit mer rumsren än nazismen, båda delar är avskyvärda och har orsakat världen så mycket ont. Det är alltid värt att tänka på det när Ohly och Åkesson pratar sig varma om demokrati och inflytande. I grunden vill inget av deras system ha demokrati men de tvingas till att säga det annars vore de helt utanför. Men ytterligheter bortom demokratins gränser ska ständigt ifrågasättas och motarbetas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar